Bilişim teknolojileri öğretmeni olarak Samsun bölgesinde dönüşüme büyük katkıları olan İbrahim Paşa Akça öğretmenimizi okulunda ziyaret ettik. Samsun ve çevre İllerde MEB’e bağlı okullardaki Pardus Dönüşüm çalışmaları ve Pardus Açık Kaynak Günleri ile ilgili konuştuk.
Röportaj Video
Kendinizi tanıtır mısınız?
İsmim İbrahim Paşa Akça 2004 yılından beri Milli Eğitim Bakanlığı’nda bilişim teknolojileri öğretmen olarak görev yapmaktayım. Bu görev sürem içerisinde de, 2008 yılından itibaren Milli Eğitim Bakanlığı’nda Özgür yazılım felsefesi, Pardus ile ilgili bilişim teknolojileri öğretmenlerine eğitimler vermekteyim.
Özgür yazılımları olan ilginiz nereden başladı?
Özgür yazılıları olan ilgimiz; Ben Meslek Lisesi mezunuyum meslek lisesinde bilgisayar bölümünde okurken o dönemki dağıtımlara çok merak salmıştık işte gelecek Linux, Mandrake gibi o dönemki dağıtımları incelerken böyle bir gönül bağ oluşmaya başladı daha sonra üniversite hayatında öğretmenlik hayatında bu bağ gittikçe arttı ve artmaya da devam ediyor.
Samsun ve etrafındaki illerde yer alan okullarda yoğun bir Pardus kullanımı var. hatta İlinizde yer alan etkileşimli tahtaların neredeyse tamamında Pardus yüklü. Okullarınızda bu Pardus dönüşümünü nasıl gerçekleştirdiniz?
Pardus dönüşümü ile ilgili ilk çalışmalar Antalya ilinde başlamıştı zaten, orada bu göç çalışmaları yapılırken İlimizde de o dönemki Milli Eğitim Müdürümüz tahtaları Pardus’a geçirmekle ilgili çalışma yapmak istediğini söyledi. O söyleyince bende bu çalışmaya dahil olabileceğimi belirttim sayın müdürümüze. Çok kısa bir süre içerisinde 15 gün içerisinde ilimizdeki 7200 tane etkileşimli tahtaya Pardus’u kurduk ve sahipli yazılımları tamamen kaldırdık. Tabii bunu ben tek başıma yapmadım. İlimizdeki Bilişim Teknolojileri alanında çalışan öğretmen arkadaşlarımla birlikte bu çalışmayı gerçekleştirdik. Biz yaptıktan sonra yine bizim gibi düşünen, dünyaya bu alanda aynı bakış açısıyla bakan diğer illerdeki arkadaşlarda göç çalışmasını yaptılar ve onlarda çok hızlı şekilde pardus dönüşümünü sağladırlar.
Bu kartopu gibi büyüyen hareket Türkiye’ye yayıldığında şu an 110 binden fazla tahtada Etap olduğunu ve bu sayının gittikçe arttığını görüyoruz tüm öğretmenlerimize destekleri için çok teşekkür ederiz.
Ben de hepsine inanılmaz teşekkür ediyorum.
Bu dönüşüm sırasında en çok nerede zorlandınız?
Dönüşüm sırasında ilk uğraştığımız problem öğretmenlerin ön yargısıydı; çünkü o güne kadar sadece sahipli yazılım görmüşler, onu kullanmışlar bir anda sınıflarda onlardan alıp yerine başka bir işletim sistemi kurduğumuzda bir ön yargı yaşadık, ön yargı duydular. Aslında yalnız kalacaklarını düşündüler. Çeşitli kılavuzlar hazırlayarak, eğitimler vererek bunu aştık ve kullanmaya başladılar; çünkü aslında kullandıkları şeyler temelde aynı şeyler.
İkinci yaşadığımız problem ise yayınevlerinden alınmış olan yardımcı kaynakları yani zenginleştirilmiş içeriklerdi. Burada da yayınevleri doğal olarak tüm çalışmalarını sahipli yazılımlara göre yapmışlar; bir anda Pardus kullanılmaya başlayınca o yayınlardan hiçbir çalışmadı. Fakat bizim sayımız o kadar çok büyüdü ki, o kadar arttı ki yayınevlerinin buna hayır deme ihtimalleri kalmadı; artık yayınevleri de çıkardıkları yayınlarda Pardus uyumlu olarak çalışma yapıyorlar.
Öğretmenlerimizin Etap ile ilgili şu anki görüşleri nedir?
Öğretmenlerimizin şu anki görüşleri bizim için çok kıymetli; çünkü biz göç çalışmasını yaptıktan sonra İl Milli Eğitim Müdürlüğü bir anket düzenledi ve öğretmenlerin memnuniyetlerini ölçmeye çalıştı. Öğretmenlerin %60’ından fazlası Pardus’u destekliyor, %80 civarı da Pardus’u ben bunu kullanamam zorlanırım dese bile Evet Pardus kullanılmalı diyor. İşte bu oran bu sonuçlar zaten ondan sonra gelen 3. faz tahtaların direk Pardus ile gelmesine ön ayak oldu. Bizde bundan daha da mutlu olduk.
Öğrencilerin Pardus’a olan yaklaşımları nasıl?
Eğitim bir süreç, bir anlık bir iş değil. Bu süreç içerisinde öğrencilerin bunu tanıması çok önemli. Çünkü eğer biz şimdi bir şirket olsaydık ve sadece o şirkette bir göç çalışması yapsaydık sadece o şirketteki bilgisayarın başına oturan memur veya amir Pardus’u görecekti. Fakat burada; bir sınıfta 30 öğrenci var 1. sınıfta sınıfa başlıyorlar ve karşılarında bir tane Kaplan görüyorlar, ben de bunu biliyorum diyor artık. Sonra bu çocuk büyüyor, büyüyor sürekli bunu görüyor, ve bir noktadan sonra eğer bu alanda merakı varsa artık incelemeye başlıyor. Nasıl kullanıldığını, nasıl değiştirilebileceğini öğrenmeye çalışıyor; çünkü sınıfta aslında bununla beraber yaşıyor, günün belki üçte birini bu tahtayla beraber yaşıyor çocuk. Bu açıdan da ister istemez öğrenme İhtiyacı duyuyor ve öğrencilerimiz öğrenmeye daha açık olduğu için daha fazla bilgi sahibi oluyorlar.
Samsun İl Milli Eğitim müdürlüğümüz, TÜBİTAK ULAKBİM ve siz değerli öğretmenlerimizin ortak çalışmasıyla artık geleneksel hale geldi diyebileceğimiz Pardus Açık Kaynak (PAK) günleri yapıyoruz. Bu etkinliğimizde sizin de emeğiniz çok büyük.
Pardus Açık Kaynak günleri ile ilgili neler söylemek istersiniz?
Pardus Açık Kaynak Günleri; Türkiye’de ilk ve tek olma özelliği taşıyor. Çünkü yapılan tüm çalışmalar, tüm eğitimler genelde üniversite öğrencilerine ve mezunlarına yönelik yapılıyor. Biz ilk defa, lise öğrencilerine eğitim vermek istedik. Her okuldan 3 öğrenci aldık. Bu öğrencilerin ulaşımlarını, yemeklerini TÜBİTAK ULAKBİM ile beraber karşıladık. Gençlik Merkezleri eğitim olanakları ve eğitim yeri açtılar bizim için. 3 gün boyunca bu eğitimleri verdik.
Oradaki tabii tek meramımız bizim öğrencilerimizin Pardus sistemini öğrenmesi değil; hem açık kaynak/ özgür yazılım felsefesini öğrenmeleri, hem de İl dışından gönüllü olarak gelen ;ki çok kıymetliler bizim için; gönüllü mühendis eğitmenlerimizin onlarla tanışmaları, onlarla konuşmaları, onlardan neler yapılabildiğini öğrenmeleri. Mesela şöyle düşünün bir LibreOfis geliştiricisi geliyor ve çocuklarla tanışıyor ve “İşte bakın bunları ben yaptım, şurayı ben düzelttim” diyebiliyor. Bu inanılmaz bir şey, yani öğrenciler birilerinin bir şey yaptığını görebiliyorlar.
Ayrıyeten Bilişim dünyasında hiç olmaması gereken çok absürt bulduğumuz, kadın erkek eşitsizliği noktasında da, cinsiyet ayrımcılığı noktasında da liseden itibaren öğrencilerimize böyle olmadığını göstermek için çok fazla miktarda kadın mühendis davet ediyoruz. Örneğin bu yıl 7 tane sınıfımız vardı. 7 sınıfın 5 tane eğitmeni kadın mühendislerdi. Öğrencilerde böyle bir algı şimdiden yok olsun istiyoruz.
Gelecek sene yine PAK yapılacak mı?
Gelecek sene PAK yapmayı çok istiyoruz. Çünkü Pardus Açık Kaynak Günleri bizim için çok özel bir yere sahip. Ama artık büyütmek istiyoruz. Biz kendi ilimizde bunu düşündük, geliştirdik, defalarca yapabileceğimizi kanıtladık. Artık bunu tüm Türkiye’de yapmak istiyoruz. Her ilden öğrenci ve öğretmeni Samsun’a davet edip onlara burada bir eğitim vermek istiyoruz. Böyle geleneksel bir hale gelsin istiyoruz; daha sonra belki her ilde bu yapılabilir. Umudumuz o yönde diyebilirim.
Umarım bunları birlikte gerçekleştiririz İbrahim öğretmenim. Değerli vaktinizi ayırdığınız için çok teşekkür ederiz.
Sizin nezdinizde Pardusa gönül veren tüm öğretmenlerimize, destek veren İl Milli Eğitim Müdürlüğü’müze Pardus’un yaygınlaşmasına yönelik emekleri için çok teşekkür ediyoruz.
İlginizi Çekebilir
Manisa OSB Pardus ve Açık Kaynak Dönüşümü Başarı Hikayesi
Röportajlar
29 Kas '22Calinos Holding Pardus ve Açık Kaynak Dönüşümü Başarı Hikayesi
Röportajlar
7 Eki '22Diyanet İşleri Başkanlığı Pardus ve Açık Kaynak Dönüşümü Başarı Hikayesi
Röportajlar
28 Eyl '22Aydın Kamu Hastaneleri Pardus ve Açık Kaynak Dönüşümü Başarı Hikayesi
Röportajlar
12 Ağu '22