7 dk okuma süresi
Image
4 Nis '23

Bolu Orhangazi Ortaokulu Bilişim Teknolojileri Rehber Öğretmeni Tarık OTU

Tarık OTU’nun Bolu Orhangazi Ortaokulu’nda yaptığı çalışmalar ve Pardus’un okullardaki kullanımını artırmaya yönelik çabaları takdire değer. %98’lik bir oranla Pardus’un okullardaki kullanımının yaygınlaştırılması, Bolu ilinin bu alandaki öncü konumunu gösteriyor.
Image
Paylaş

Bolu Orhangazi Ortaokulunda Bilişim Teknolojileri rehber öğretmenliği yapan, Pardus Dönüşümünü destekleyen öğretmenimiz Tarık OTU ile Pardus hakkında konuştuk.

1. Tarık Bey, okuyucularımıza kendinizi tanıtır mısınız?

Tarık OTU ben 2015 yılından beri Bolu Orhangazi Ortaokulunda Bilişim Teknolojileri Rehber öğretmen olarak görev yapmaktayım. Bilişim Teknoloji alanlarında kodlama, robotik kodlama, tasarım ve özgür yazılımlarla ilgileniyorum.

2. Bolu ili Pardus ETAP dönüşümünde öncü illerimizden. Pardus’un okullardaki kullanımının artmasına yönelik emekleriniz çok büyük. Şu anda okullarınızda Pardus ve ETAP kullanım durumu nedir?

İlimizde şu anda kurulu olan tahtaların %98 inde Pardus kurulu olup yaygınlaştırma çalışmaları devam etmektedir. Faz 3 tahtalara zaten PARDUS kurulu olarak geldiği için herhangi bir çalışma yapmamaktayız.

3. Pardus Dönüşümü sırasında karşılaştığınız en büyük zorluklar nelerdi? Bunları nasıl aştınız?

Öncelikle İl yöneticilerimizin yapılan bu projeye sahip çıkması hem il adına hem de öğretmenlerimiz adına çok önemlidir. Bolu ili olarak dönemin İl Milli Eğitim Müdürü Yasin TEPE ve İl BT Koordinatörü Orhan DOĞRUÖZ’ün projeye sahip çıkması ilimizin Pardus geleceği açıcısından önemliydi. İl BT Koordinatörü Orhan DOĞRUÖZ’ün Pardusa göç planını özenli hazırlayıp Tübitak Ulakbimde Görevli Eğitmen Şenol ALDIBAŞ ile görüşerek, ilimizde bulunan bütün Bt Rehber Öğretmenlere eğitim vermesini sağlayarak süreci başlatmış olduk. Daha sonra Orhan DOĞRUÖZ’ün ilimizde bulunan tüm okulları biz BT rehber öğretmenlere paylaştırmasıyla bu okulların kurulum ve eğitim sürecini tamamladık. Şu an halen bu okulların Pardus sorumlusu olarak süreci kalıcı hale getirmek suretiyle okullarımıza olan desteği devam ettirmekteyiz. Bu sayede öğretmenlerimiz yalnız olmadıklarını anladılar. Bu sayede tekrar Yasin TEPE ve Orhan DOĞRUÖZ’e teşekkürlerimi iletiyorum.

PARDUS kurulumuna başladığımızda ilk ve en büyük tepki öğretmenlerimizden geldi. Ama buradaki püf nokta öğretmeni yalnız bırakmamak. Kendi okulum adına söylüyorum öğretmenlerimizden Pardus ile alakalı herhangi bir sorun yaşayan olduğu anda öğretmenin sorununu çözmeye çalışıyorum. Zamanla bu da bir güven oluşturup ön yargıların azalmasını sağladı. Özet olarak öğretmeni ya da sınıfı tamamen farklı bir sisteme entegre ederken sisteme sahip çıkmanın çok önemli olduğunu gördüm. Siz öğretmenin yanında olduğunuzda aslında öğretmenler de zamanla Pardus’un kullanım kolaylığı açısından diğer işletim sistemlerinden farklı olmadığını hatta PARDUS kullanımının daha pratik ve kolay olduğunu görmektedir. Pardus’a entegre olduktan sonra diğer sistemleri kullanmanın mantıklı olmadığı ile ilgili çok fazla geri dönüt aldık. Ama tam tersi kullanmak için direnen öğretmenlerimizde vardır. Bunlarda zamanla aşacaklardır.

Diğer bir zorluk öğretmenlerin kullandığı Z-kitaplarla ilgili çalışmalardı. Yayınevlerinin bu konuda önyargısını kırmakta ayrı bir zorluktu. Çünkü bu süreç onlar için de bir iş yükü oluşturmuştu. Ama biz çok kalabalık bir kitle olduğumuz için süreç içerisinde gerekli çalışmaları yaparak Pardus’a uyumlu kitapları yayınladılar.

Kendi okulum için bir anım var anlatmak istediğim. Bir yayınevi yine sene başında okulumuza gelerek Z-Kitap satışını gerçekleştirmek üzereyken bir dakika diye araya girdim. Biz okulumuzda PARDUS kullanıyoruz yayınlarınız uygun mu? diye sordum. Hayır, başka yazılıma uygun dediler. Bende çok net bir duruşla okulumuzda PARDUS kullanmaya devam edeceğiz ya yayınlarınızı uyumlu hale getirirsiniz ya da öğretmenlerimiz sizinle çalışmayacaktır dedim. Bir hafta sonra beni yayınevinin bilgi işlem sorumlusu mühendis arkadaş aradı ve konuya hassasiyetimizden dolayı teşekkür etti. Hocam çok sevindim Pardus kullanmanıza bana biraz müsaade edin tahtalarınıza uyumlu hale getirip paylaşacağım dedi. Sonrasında hemen ilgili kitaplar Pardus ile uyumlu hale getirildi ve kullanmaya devam ettik. O mühendis arkadaşla da hala iletişimimizi koparmadık. Kendisi de çok iyi bir açık kaynak kod yazılımcısıymış. Özet olarak biz süreçte net bir tavır sergilediğimizde tüm engellerin aşılabileceğini deneyimledik.

4. Dönüşüm sırasında öğretmenlerin ve öğrencilerin tutumları nasıldı? Ön yargıları kırmak için neler yaptınız?

Öğretmenlerin ön yargısı çok fazlaydı. Önyargılarını kırmak için ilimizde mevcut tüm okullarda BT Rehber öğretmenlerimiz Pardus tanıtım ve bilgilendirme toplantıları yaptılar. İşletim sisteminin kullanılmaya başlanmasıyla birlikte de öğretmenlerimizi yalnız bırakmadık ve ön yargılarından arındırdık.

Öğrencilerimiz Bilişim Teknolojileri dersinde İşletim sistemleri konusunu anlatırken PARDUS’a geniş yer ayırıyorum. Çok hoşlarına gidiyor. Hatta evdeki bilgisayarlarına PARDUS kuranlar, bana getirip yüklememi isteyenler, kendisini sınıfın PARDUS sorumlusu ilan edip tahtaya sahip çıkan öğrencilerimiz mevcuttur.

5. Öğretmenlerimizin şu anda Pardus’a bakış açıları nasıldır?

Öğretmenlerimizin PARDUS işletim sistemine entegrasyon oranı hemen hemen %95 seviyelerindedir. Zaman zaman yaşadıkları zorluklar neticesinde Pardus kullanımıyla alakalı ön yargıları sürebiliyor ama öğretmenlerimizin çoğu Pardus’u artık diğer işletim sistemlerine oranla daha rahat kullandıklarını belirtiyorlar. Burada öğretmenlerimizi cezbedici şeylerden bir tanesi de yazılımın güvenli olmasıdır. Virüs olmayan bir sistemde yaşamak öğretmenlerimizi güvende hissettiriyor. Okulumuzun yeni aldığı bir e-güvenlik sertifikasını başvururken sorulan sorulara bir öğretmenimizle beraber cevap verdik. Cevapları yazarken öğretmenimiz okulumuzun bu kadar güvenli olduğunu düşünmemiştim dedi. O güvenlik testinden 22 puan almamız yeterli olacaktı ve biz o testte PARDUS kullanmanın verdiği imkânlarla 68 puan alarak okulumuza güvenli okul sertifikası kazandırdık.

6. Öğrencilerin Pardus’a yaklaşımları nasıldır?

Öğrencilerimiz derslerde de gördüğünden dolayı çok ilgileniyorlar. Yukarıda da anlattığım gibi kendisini bu işe adayan öğrencilerimizde var. Derslerde Güney Korenin Google ile yaşadığı sorunu anlattığımda daha da ilgileniyorlar. Ama genel olarak yaklaşımları çok olumlu olarak yansımaktadır.

7. Pardus dönüşümünü henüz tamamlamamış illerimiz için önerileriniz nelerdir?

Bolu olarak avantajımız İl Milli Eğitim Müdürümüz Yasin TEPE’nin ve BT İl Koordinatörümüz Orhan DOĞRUÖZ’ün konuya inanarak projeye sahip çıkması oldu. Henüz Pardus’a göç sürecini başlatmamış illere tavsiyem organizasyonel olarak bilgilendirme toplantıları, eğitimler, ET kurulum planlamasını doğru uygulayarak planlı bir göç süreci işletmeleridir. Bizim Bolu’da kısa sürede ve verimli şekilde göç sürecini tamamlamamızın anahtarı bu oldu.

Etiketler: