Yalova Bilişim Teknolojileri il koordinatörlüğü yapan, Pardus Dönüşümünü destekleyen öğretmenimiz Mustafa Yumuk ile Pardus hakkında konuştuk.Mustafa Bey, okuyucularımıza kendinizi tanıtır mısınız?
Öğretmenim, yaklaşık 18 yıldır Yalova Bilişim Teknolojileri il koordinatörlüğü yapıyorum. 1988 de Lise çağında iken gittiğim bilgisayar operatörlüğü Kursu (Bilgisayar yoktu) ile bilişime bulaştık.
Yalova ili Pardus ETAP dönüşümünde öncü illerimizden. Pardus’un okullardaki kullanımının artmasına yönelik emekleriniz çok büyük. Şu anda okullarınızda Pardus ve ETAP kullanım durumu nedir?
Evet 2000 yılında Yalova ili olarak büyük bir göç başlattık. Ancak fikrin başlangıcı Şenol Aldıbaş hocamızla bir teknoloji fuarında tanışmamızla başladı. Milli ve Yerli yazılıma karşı zaten var olan ilgimiz; hocamızın bakış açısıyla ivme kazanmış oldu.
Tabi Pardusa geçişi çok hızlı başlattık. Bazı olumsuzluklarla karşılaştık ancak tamamen geçişi sağladık. Yüzde yüz geçiş gerçekleşti ancak 2000 yılında kullanılan sürüm de ki bazı eksiklikler geri dönüşleri beraberinde getirdi. Ancak çıkan son sürüm ile sıkıntıların çoğu giderilmiş ve sorunlarla karşılaşmadığımız için pardus kullanımı yüzde 80 devam etmektedir.
Pardus Dönüşümü sırasında karşılaştığınız en büyük zorluklar nelerdi? Bunları nasıl aştınız?
Özellikle ön yargıları kırmak zor. “ Öğretmenlerimizin Pardus a ön yargılı yaklaşması, Hiç kullanmamış kişilerin alışma süreci, O dönemki sürümdeki bazı eksiklikler” tepkilere neden oldu. Özellikle İl Milli Eğitim Müdürümüz Ali TOSUN’un bu geçişi desteklemesi ve her türlü desteği vermesi işlerimizi kolaylaştırdı.
En büyük destekçilerimiz ise geçişe yardımcı olan Bilişim Öğretmeni arkadaşlarımız oldu. Sadece kendi okullarını değil öğretmen olmayan okullara da giderek geçişe katkı sağladılar.
Şunu özellikle söylemek isterim. Dönüşümü 2000 yılında gerçekleştirdik. Ancak keşke 2022 yılında yapsaydık diyorum bazen. Sebebine gelirsek: O zamanki sürümde olan eksiklik veya sıkıntılar öğretmenlerde ikinci bir ön yargı oluşturdu. Şu an sıkıntısız bir Pardus olmasına rağmen bu arkadaşlarımızın ön yargısını kıramıyoruz.
Dönüşüm sırasında öğretmenlerin ve öğrencilerin tutumları nasıldı? Ön yargıları kırmak için neler yaptınız?
Öğretmenlerin tutumu genel olarak karşı çıkmaktı. Hala ön yargıyı kıramadığımız öğretmen var. Özellikle kısa süreli eğitimler düzenledik. Kullanım kolaylıklarını gösterdik. Ama alışkanlıkları kırmak gerçekten zor. Ama biz geçmeye kararlıydık ve geçtik.
Öğretmenlerimizin şuanda Pardus’a bakış açıları nasıldır?
Genel olarak pardus ile ilk karşılaşan öğretmenlerimiz kullanmaya başlıyor veya herhangi bir sorunla kaşılaşmıyoruz.
Öğrencilerin Pardus’a yaklaşımları nasıldır?
Öğrencilerle ilgili böyle bir araştırmaya girmedim. Ancak genel olarak öğretmen kullanınca herhangi bir sorunla karşılaşmadık.
Pardus dönüşümünü henüz tamamlamamış illerimiz için önerileriniz nelerdir?
Bu illerimizin zamanlama olarak çok şanslı olduklarını düşünüyor. İşleri daha kolay olacak. Çünkü gelen tahtalar zaten Pardus. Onlar için avantaj olacak.
Öncelikle Üstlerimizi ikna etmemiz ve her türlü desteği sağlamaları gerekir. Daha sonra öğretmenlere neden pardus sorusuna yanıt verecek kısa süreli seminerler yapmamız gerekir.
Bundan sonrası gönüllü öğretmen arkadaşlardan oluşturulacak Kulumu yapacak bir ekip gerekmektedir. Tüm okullarda Bilişimci ve BT Rehber öğretmen olmamasında dolayı yakın okullara kurulumu gönüllüklük esasıyla planlama yaparak paylaştırmak suretiyle kurulumu başlatmak en hızlı ve kısa yol olacaktır.