Şırnak’ta Okul Müdürlüğü yapan ve Pardus Dönüşümünü destekleyen öğretmenimiz Turgut DALOĞLU ile Pardus hakkında konuştuk.
Turgut Bey, okuyucularımıza kendinizi tanıtır mısınız?
Merhaba ben Turgut DALOĞLU. BÖTE mezunuyum ve 8 yıldır Milli Eğitim Bakanlığı’nda Bilişim Teknolojileri öğretmeni olarak Şırnak’ta görev yapıyorum. Öğretmenlik görevimin yanında 3 yıldır Okul Müdürü olarak görev yapıyorum. İkinci üniversite olarak Bilgisayar Mühendisliği bölümünde lisans 4. Sınıf öğrencisiyim. Ayrıca Bilgisayar Mühendisliği bölümünde tez aşamasında yüksek lisans yapıyorum. Üniversite öğrenimlerimin yanında Linux, Pardus, Ağ Yönetimi, Programlama, Kodlama, Yazılım, Robotik ve Yapay Zeka konularında bir çok eğitim, seminer ve konferanslara katıldım.
İlinizde/İlçenizde Pardus ve ETAP kullanım durumu ile ilgili bilgi verebilir misiniz?
8 yıllık görev süremde ilimizde iki farklı ilçede görev yaptım. Şu an ki ilçede üç yıldır okul müdürü olarak görev yapmaktayım. Bu nedenle süreçlere çok hakim değilim. Ancak branşım gereği takip ediyorum. Fatih Projesi faz 3 kapsamında okullara kurulan tahtalarda Pardus ETAP sürümü mevcuttur. Ancak bunlardan bazılarının tekrar değiştirildiği duyulmaktadır. Pardusa göç konusunda herhangi bir çalışma maalesef yapılmamıştır.
Pardus Dönüşümü sırasında karşılaştığınız en büyük zorluklar nelerdi? Bunları nasıl aştınız?
Fatih Projesi ilçe koordinatörlüğü yaptığım sürede iş ve işlemleri çok yakından takip etmiştim. O zaman ilçemizdeki Eğitim kurumlarının tamamen Pardus’a göç konusunda ön araştırma yapmıştım. Bu araştırma sırasında üç önemli sorunla karşılaştım. Birincisi okul ve kurum müdürlerinin mevcut sistemin çalışmasının stabil olduğunu ve göç sırasında veya sonrasında bozulma ihtimali olabileceği için değişikliği kabul etmemeleridir. İkincisi okul ve kurumlarda Fatih Projesi kapsamında görevlendirilen BT Rehber Öğretmenlerin konu hakkında yeterli bilgiye sahip olmaması ve göç sırasında veya sonrasında oluşabilecek arıza durumlarında kendilerinin yetersiz kalacağını düşünmeleridir. Üçüncüsü ise okul ve kurum müdürleri, BT Rehber Öğretmenle ve diğer öğretmenlerin mevcut alışık oldukları sistem ve ara yüzlerden farklı bir sisteme geçiş konusunda göstermiş oldukları dirençtir. Bu durumlar nedeniyle göç işlemine maalesef başlayamadık.
Dönüşüm sırasında öğretmen ve öğrencilerin tutumları nasıldı? Önyargıları kırmak için neler yaptınız?
Öğretmenler mevcut kullanılan sisteme alışık olma nedeniyle direnç gösteriyorlar. Ayrıca kullandıkları materyallerin Pardus’a uyumlu sürümlerinin olduğunu bilmedikleri için göç konusunda olumsuz tavır içerisinde oluyorlar. Kendi okulumda göç öncesinde ve sonrasında öğretmenlerimize eğitimler vererek hem sistem hakkında hem de kullanım konusunda bilgilenmelerini sağladım.
Öğrenciler ilk zamanlar farklı bir sistem ile karşılaştıkları için meraklı ve araştırmacı oluyorlar. Zamanla bazıları özgür yazılım felsefesi sayesinde yeni şeyler keşfediyor ve Pardusu seviyor. Bazıları ise eski sistemlerde yapabildikleri izinsiz girişlerden mahrum kaldıkları için sevmediklerini ifade ediyorlar.
Öğretmenlerimizin şuan Pardus’a bakış açıları nasıldır?
Faz-3 tahtaları kullanmaya başlayan öğretmenler virüs olmaması ve belgelerinin sürekli kaybolmamasından çok memnunlar. Ayrıca diğer sistemlerde hazırlanan belge ve dokümanların Pardus’ta kullanılabiliyor olması, özel kurumlardan temin edilen öğretim materyallerinin Pardusa uyumlu versiyonlarının olması öğretmeler tarafından memnuniyetle karşılanmaktadır. Yine de eski sistemlere aşina oldukları ve okul dışında eski sistemleri kullandıkları için zaman zaman sitem ediyorlar.
Pardus dönüşümünü henüz tamamlamamış illerimiz için önerileriniz nelerdir?
Pardus dönüşümü eğitim sisteminin geleceği açısından çok önemli buluyorum. Çünkü geleceğin bireylerini bir firmanın sistemlerini kullanan ve buna bağımlı kalan insanlar olarak yetiştirilmesini doğru bulmuyorum. Bu nedenle insanların kendileri için uygun olanı seçme özgürlüğünü önemseyen özgür yazılım felsefesinin bir sonucu olan Pardus’un öğrenilmesini ve öğretilmesini önemsiyorum. Ayrıca verilerimizin ülkemiz içerisinde kalması açısından gelecekte Linux ve Pardus üzerine kendi sistemlerimizi geliştirmemiz önem arz etmektedir. Okul ve kurumlarda Pardus kullanımı yaygınlaştırarak öğrencilerimizin Pardus’u bilmesini ve öğrenmesini kolaylaştırabiliriz. Böylelikle onlar gelecekte Pardus üzerine çalışmalar yapabilirler.
Pardus dönüşüme başlayacak olan illerin mutlaka öğretmen eğitimlerini tam ve eksiksiz yapmaları gerekiyor. Bunu yaparken de öğretmenleri okul sonrasında yorgunken değil ara tatiller gibi uygun zamanlarda yapabilirler. Böylelikle öğretmenlerin Pardus konusundaki eğitimleri daha verimli geçmesi sağlanır. Aksi halde öğretmenler kendilerini eğitime verememekte ve evrak üzerinde yapıldıdan ibaret kalmaktadır. Eğitimler öğretmenlerin Pardus konusunda bilinçlenmesini ve ön yargılarının kırılmasını sağlamaktadır. Zamanla alışma sürecinde veya ilk başlarda yaşanabilecek ve olumsuz etki bırakabilecek durumların önlenmesini sağlamaktadır. Dönüşüm sırasında ve sonrasında yine eğitimlere devam edilmelidir.
Dönüşüm öncesinde, sırasında veya sonrasında geri dönüş asla düşülmemelidir. Süreçte sorunlara odaklanıp takılı kalacaklar yerine çözüm odaklı ekiplerle işi yürütmek önemlidir.
İyi örneklerin tanıtımı yapılarak insanların teşvik edilmesi sağlanmalı, sorun yaşanması durumunda insanlar sorunlarla baş başa bırakılmamalı en hızlı şekilde çözüm üretilmesi konusunda sahaya sürekli bir teknik destek hizmeti sağlanmalıdır.