6 dk okuma süresi
Image
27 Mar '23

Fatih Projesi Eğitmeni İhsan Haykır

Fatih Projesi Eğitmenliği yapan, Pardus Dönüşümünü destekleyen öğretmenimiz İhsan Haykır ile Pardus hakkında konuştuk.
Image
Paylaş

Fatih Projesi Eğitmenliği yapan, Pardus Dönüşümünü destekleyen öğretmenimiz İhsan Haykır ile Pardus hakkında konuştuk.

İhsan Bey, okuyucularımıza kendinizi tanıtır mısınız?

2008 yılında Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Bölümünden mezun oldum ve Bursa’da göreve başladım. Üniversitede açık kaynak kod işletim sistemlerine ilgi duymaya başladım. Linux türevleri Ubuntu, Red Hat, Fedora knoppix, suse vb kullandım. 2016 yılına kadar aktif olarak bilişim teknolojileri derslerine girdim ve Hizmet içi eğitim faaliyetlerinde eğitmen olarak görev aldım. 2011-2016 yılları arasında Bilgisayar formatör öğretmenliği ve Bilişim Teknolojileri Rehber Öğretmenliği görevlerini yaptım. 2016 yılında Fatih Projesi Eğitmeni olarak görev yapamaya başladım ve halen bu göreve devam ediyorum.

İlinizde/ilçenizde Pardus ve ETAP kullanım durumu ile ilgili bilgi verebilir misiniz?

2012 yılında ilk etkileşimli tahtalar kurulduğunda bir yandan derse girmeye devam ederken öte yandan Bilişim Teknolojileri Rehber öğretmeni olarak Pardus kullanmaya başladım. Bu sırada öğretmenlere Pardus’un kullanımı ile ilgili bilgilendirmeler yaptım. 2016 yılında Fatih Projesi Eğitmeni olduktan sonra da Pardus’un kullanımı ile ilgili diğer Fatih Projesi Eğitmenleriyle beraber il ve ilçe bazlı tanıtımlar ve bilgilendirme çalışmaları planlayıp uyguladık https://bursa.meb.gov.tr/www/etkilesimli-tahta-arayuz-proje-etap-tanitim-toplantisi/icerik/1727 İl bazında ilk tanıtım toplantımızı yaptık. Hizmetiçi eğitim kursları açtık. https://bursa.meb.gov.tr/fatihprojesi/Haberler/376-pardus-sletim-sistemi-temel-seviye-kursu

2019 yılından sonra gelen Etkileşimli Tahtalarda tek işletim sistemi olarak Pardus’un yüklü gelmesi de ilgiyi artırdı. 2019 ve 2021 yıllarında 1. Faz etkileşimli Tahtalar için gönderilen SSD’lere Pardus ETAP ları Fatih Projesi Eğitmenleri ile birlikte yükleyerek, okullara dağıttık.

Şubat tatilinde gerçekleşen bu değişim çok ani olmasında rağmen Tatil dönüşü bilgilendirme toplantıları ile öğretmenlerin Pardus işletim sistemine alışmasını sağladık. Özellikle flash disk paylaşımı ile çok çabuk yayılan virüs olayının bıçak gibi kesilmesi öğretmenlerin çok hoşuna gitti, bu durum Pardus’a olan ilgiyi arttırdı. Pardus’a ilk geçişteki zorluğa rağmen öğretmenlerin virüs ile kaybettikleri zamanı geri kazanmaları Pardus ETAP kullanımının devamı sağladı.

Pardus Dönüşümü sırasında karşılaştığınız en büyük zorluklar nelerdi? Bunları nasıl aştınız?

Bu dönüşüm sırasında en büyük zorluğumuz standart bir eğitim olmaması, bilgi ve tecrübelerimize göre eğitimi şekillendirmemiz oldu. Bu durum ufak farklar ortaya çıkarsa da sonrasında zenginliğe ve akran öğrenmesine dönüştü. Zamanla tecrübe kazanan öğretmenlerimiz diğer öğretmen arkadaşlara yardımcı olmaya başladılar. Sahadaki Bilişim Teknolojisi Rehber öğretmenlerimizin destekleri bu zorluğu da aşmamızı sağladı.

Dönüşüm sırasında öğretmenlerin ve öğrencilerin tutumları nasıldı? Ön yargıları kırmak için neler yaptınız?

Yukarıda da belirttiğimiz gibi ön yargıyı kırmak tabiri caizse biraz devrim gibi oldu. Öğretmenler, özellikle SSD leri taktığımız tahtalarda ilk şoku yaşadılar. Pardus yüklü SSDlerin Windows yüklü HDDler ile değişimi öncesi resmi yazı ile öğretmenlerimize etkileşimli tahtalardaki belgelerini yedeklemelerini önerdik. Okul başladığında öğretmenlerin Windows ortamında yedekleri verilerini Pardus ortamında nasıl kullanabileceklerine ilişkin uygulamalı bilgilendirme toplantıları düzenledik. Şu ana kadar kullandıkları işletim sisteminde en çok karşılaştıkları “Flashlara şimdi virüs bulaşacak” gerçeğini bir ara tatilde değiştirmiş olduk. Pardus sayesinde öğretmenlerimizin virüsle ilgili sorunları kalmadı, işlerine kaldıkları yerden devam ederek, yaparak ve yaşayarak deneyimlediler. Bu kazanım özellikle öğretmenleri Pardusa daha fazla ısındırdı.

Öğretmenlerimizin şu anda Pardus’a bakış açıları nasıldır?

Pardus’un artı ve eksilerini bir tablo olarak karşılaştırdığımızda artıların çok olduğunu gördüler. Teknoloji hayatı kolaylaştırmak, zaman kazanmak için bir araç ve Pardus bu zamanı öğretmenlere kazandırıyor. Özellikle virüs olayının çözülmesi çok işlerine yaradı. Kullandıkça sorular ve daha çok talep gelmeye başladı ve bunlara da sahadaki Fatih Projesi Eğitmenlerimiz ve her dönem görevlendirdiğimiz Bilişim Teknolojisi Rehber Öğretmenlerimiz ile destek vermeye devam ediyoruz. Öğretmenlerimiz sahada yalnız olmadığının farkında. Ayrıca herhangi bir sorunda Pardus destek hattı ile direkt yardım da alabiliyorlar, bazı sorunları direkt kendileri de destek hattına ulaşarak çözebiliyorlar. Bu hem öğretmenlerimiz için hem de sahada bizim gibi özveriyle çalışanlar için büyük bir destek. Öğretmenlerimiz daha çok eğitim programı talep ederken 2022 Kasım ayında ÖBA da yayınlanmaya başlayan “Pardus ETAP Kursu” ihtiyacımız olan standart eğitimi sağladı. Öncelikle Fatih Projesi Eğitmenleri ve Bilişim Teknolojisi öğretmenlerimiz kursu alarak, öğretmen arkadaşlarımızı da yönlendirdiler.

Öğrencilerin Pardus’a yaklaşımları nasıldır?

Öğrencilerimiz de çok hızlı adapte oldular. Şu ana kadar onlar için ekstra bir eğitim düzenlemesek de gençler ihtiyaçları olan bilgiye daha hızlı ulaşabiliyorlar. Önümüzdeki dönem gençlerle Pardus ve libre Office üreticilerini buluşturabileceğimiz etkinlikler planlıyoruz.

Pardus dönüşümünü henüz tamamlamamış illerimiz için önerileriniz nelerdir?

Özellikle son dönemdeki ihalelerle Bakanlığımızın eğitimde teknoloji entegrayonuna yönelik donanım yatırımları hızla sürüyor. Bakanımız bir açıklamasında “Böylece örgün eğitim veren tüm resmî okullarımızdaki dersliklerin yüzde 90’ı etkileşimli tahta ile buluşmuş olacak.” demişti. (kaynak: http://www.meb.gov.tr/2022-yili-sonuna-kadar-dersliklerin-yuzde-90i-etkilesimli-tahtayla-bulusacak/haber/28388/tr erişim )
Pardus dönüşümünü tamamlamamış illerimiz için en önemli önerim, Pardusa geçişte ellerini çabuk tutmalarıdır. Pardus’a geçişin yansıra ÖBA da yayınlanan eğitimi tamamlamaları, kısa bilgilendirme toplantıları ve atölye çalışmalarına erken başlamalarını da öneririm.

Etiketler: