Bilişim teknolojileri öğretmeni olarak Konya il koordinatölüğü yapmakta olan Celalettin Akarsu öğretmenimiz ile yapılan görüşmede Konya’da MEB’e bağlı okullardaki Pardus Dönüşüm çalışmalarını dinledik.
Celalettin Bey, okuyucularımıza kendinizi tanıtır mısınız?
Ben; Celalettin AKARSU, elektrik bölüm öğretmeniyim. Meslekte otuz yıl geride kaldı. Şu an Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü’nün yürütmekte olduğu FATİH Projesinin taşra teşkilatında, Konya BT İl Koordinatörü ve FATİH Eğitmeni olarak görev yapmaktayım.
Pardus’ un okullardaki kullanımının artmasına yönelik emekleriniz çok büyük. Şu anda okullarınızda Pardus ve ETAP kullanım durumu nedir?
Okullarımıza, YEĞİTEK tarafından kurulan Etkileşimli Tahta ve BT Laboratuvarlarında Pardus kurulu olarak gelmektedir. Konya’da BT Laboratuvarlarında bulunan yaklaşık 700 bilgisayar ve 3250 Etkileşimli Tahtada Pardus kullanılmaktadır. Bu sayı yeterli olmamakla beraber, her geçen gün artmaktadır.
Pardus Dönüşümü sırasında karşılaştığınız en büyük zorluklar nelerdi? Bunları nasıl aştınız?
En büyük zorluk Pardus’ un bilinmemesi. Bunu aşmak için okullarımızda Pardus tanıtımı yapmaktayız. İlçelerimizde görevlendirilen FATİH Eğitmenlerimize ve okullarımızda görevlendirilen Bilişim Teknolojileri Rehber Öğretmenlerimize Pardus tanıtımları yaptık. Bu tanıtımları hem yüz yüze hem de çevrimiçi olarak gerçekleştirdik.
Ayrıca okullarımızdan gelen istekler üzerine, öğretmenlerimize yaklaşık iki saat kadar sohbet havasında Pardus tanıtımı yapıyoruz. Tanıtımlarımız soru-cevap şeklinde devam ettiğinden öğretmenlerimizin birçoğunun çekinceleri kalmıyor.
Dönüşüm sırasında öğretmenlerin ve öğrencilerin tutumları nasıldı? Ön yargıları kırmak için neler yaptınız?
Genelde öğrencilerimizde önyargı yok, daha çok ilk defa karşılaştıkları Pardus’ a karşı bir merak var. Ancak öğretmenlerimizde, özellikle meslek lisesi öğretmenlerimizde alıştıkları sistemle devam etme eğilimi var. Bunun sebebi de müfredatta bulunan ve anlatmak/kullanmak zorunda oldukları programlar. Pardus’ ta bu programların alternatifleri olduğundan bahsederek önyargıları kırmaya uğraşıyoruz fakat önceki sistemi kullanmak daha kolay geliyor.
Aslında, okullarımızda Pardus kullanır ve anlatırsak, mezun olan öğrencilerimiz iş hayatlarında da öğrendikleri ve alıştıkları bu işletim sistemini kullanmaya devam ederler.
Öğretmenlerimizin şuanda Pardus’ a bakış açıları nasıldır?
Öğretmenlerimiz artık Pardus kullanmaya başladılar, bazıları kendi merak ve istekleriyle, bazıları zorunluluktan. Karşılaştıkları problemleri çözdükçe Pardus bakışları değişecek ve kullanım artacaktır.
Öğrencilerin Pardus’ a yaklaşımları nasıldır?
Öğrencilerimizin yeni bir şeye karşı olan merakı, Pardus’ u öğrenmeleri ve kullanmalarını sağlamaktadır.
Pardus dönüşümünü henüz tamamlamamış illerimiz için önerileriniz nelerdir?
Aslında işleri bir ölçüde kolay. Okullarımıza gelen Etkileşimli Tahta ve BT Laboratuvar bilgisayarlarında Pardus var. Bundan sonra gelecek olanlarda da Pardus olacak. Yapılması gereken Pardus kullanımının avantajlarını, kolaylığını; özgür yazılımın ne olduğunu anlatabilmek.
Öğretmen ve öğrencilere yüz yüze eğitim vermek bu konuda başarılı olmak için iyi bir etken.
Son olarak, devlet kurumları Pardus’ a destek vermeli. Örneğin Milli Eğitim Bakanlığı bütün il ve ilçe milli eğitim müdürlüklerinde Pardus’ a göç etmeli. Pardus ile ilgili hizmetiçi eğitimler arttırılmalı. ÖBA üzerinden Pardus ve Pardus’ da kullanılan yazılımlar hakkında eğitimler açılmalı.
Yurt içinde yazılıma gönül vermiş kişilere ulaşılarak Pardus’ a destekleri sağlanmalı.